Kasinové hry - čtvrté pokračování
Dnes si ukážeme něco z originální nabídky kasinového příslušenství, vysvětlíme si nekteré kasinové termíny a povíme si něco o různých herních metodách.
Výňatek z knihy KASINA - Svět napětí a zábavy
Vydalo Nakladatelství Olympia, a.s.
SAZKA - OLYMPIA 2002
Edice Sazka
Grafická úprava tohoto výňatku není totožná s grafickou úpravou knihy
(čtvrté pokračování)
Originál nabídka kasinového příslušenství
Z kasinových termínů
- cash, drop box
- schránka na vsazené peníze
- reader head
- display výherních čísel se snímačem
- ball
- hrací kulička
- layout
- hrací plátno
- chips, checks
- hrací žetony, bojary, tag chips - žetony vybavené pasivním identifikačním elektronickým obvodem, transporder chips - hrací známky se zabudovaným miniaturním integrovaným obvodem
- information sign
- informační tabulka s údaji o maximálních a minimálních sázkách u jednotlivých sázkových možností, resp. poměrů. Obvykle je tam i sdělení, že sázky neodpovídající těmto limitům jsou neplatné. Rozhodnutí vedoucího manažera herny je konečné
- value chip cover
- kryt na hodnotové žetony
- winning marker
- dolly
- markér
- tip box
- schránka na žetony věnované obsluze jako spropitné
- display rack
- žetonový display
- spin
- jedna hra
- biased wheels
- ruletové kolo, jehož výsledky se vlivem mechanických nerovnoměrností mohou lišit od pravděpodobnostního průměru
- low-profile wheels
- kola s nízkým profilem zarážek separátoru
- high-fret wheels
- kola s vysokými a dvěma šrouby seřizovatelnými zarážkami separátoru
- make your bets, gentleman
- vaše sázky, pánové
- no spin
- ohlášení při vyběhnutí kuličky z kola
- last number
- při vyběhnutí z kola nebo při pevném fixování odstředivou silou
- no more bets
- konec sázek
- last three spins
- poslední tři hry - oznámení před ukončením hry na stole
- inside bets
- vnitřní sázky
- outside bets
- vnější sázky
- combinations
- kombinované sázky
- racetrack
- menší pomocná číselná síť nakreslená u hlavní číselné sítě na krupiérově straně stolu. Je to číselný pás identický se separátorem. Používá se pro větší přehlednost při umísťování sázek do výseče
- share, division
- při padnutí nuly na francouzské ruletě neprohrávají rovné sázky, tj. sázky na barvu, párovost a velikost, ale mohou ztratit polovinu své hodnoty nebo nastane stav prison
- prison
- při padnutí nuly na francouzské ruletě neprohrávají rovné sázky, tj. sázky na barvu, párovost a velikost, a jsou blokovány do další hry, pokud se hráč nerozhodne pro share
- rakes
- speciální hrabičky k manipulaci se žetony, kterými si sedící krupiéři mezi sebou přesouvají žetony, na něž by jinak s ohledem na velikost francouzského ruletového stolu nemohli rukama v žádném případě dosáhnout
- past posting, past posters
- podvody založené na sázení až po dopadu kuličky založené na nepozornosti obsluhy. Využívá se tzv. early bets - předčasných sázek. Past poster jakoby nedočkavě ještě před vyplacením rovných šancí sází svůj žeton na nulu, usadí velmi obratně a nenápadně do poslední chvíle skryté barevné žetony na místo, kde ještě nebylo vyplaceno
- top hatters
- podvodníci pracující technikou pokládání pozdních sázek - late bets. Hrají jak s barevnými, tak s hodnotovými žetony a ve vhodný okamžik pokládají sázky na vyhrávající místa na ruletě až těsně po dopadu kuličky. Pod barevnými žetony je schován hodnotový žeton vyšší hodnoty. Krupiér tedy správně odstraní pozdě položené barevné žetony, ale nevšimne si také pozdě položeného žetonu hodnotového.
(Podle Kasina aneb co nevíte o nejrychlejším hazardu, J. Tuček, M. Dolinová, Silně zredukováno a doplněno autorem)
Málo obsazený stůl stačí obsluhovat jediný krupiér, na jehož činnost dohlíží inspektor. Jednoduchý francouzský stůl je obsluhován třemi krupiéry. Na celou hru dohlíží také inspektor.
U dvojitého francouzského stolu s jedním ruletovým kolem a dvěma stoly z obou stran pracují čtyři krupiéři - dva u kola a dva na konci stolů. U ruletového stolu bývá šest až osm židlí.
V kasinech po celém světě existuje mnoho místních herních specialit. Stejně tak odborníci rozeznávají určité herní metody, systémy, z nichž se zmíníme alespoň o Martingale - zdvojnásobování sázek po každé prohře, a Great Martingale, kdy je při zdvojnásobení přičtena navíc ještě nějaká hodnota stanovená hráčem samým. Tedy prohráno 100, dvojnásobek je 200 a zvolená jednotka bude 50 pro všechny hry, dále bude vsazeno 250, prohráno 250, dvojnásobek 500 plus 50, vsazeno 550. Velmi rychlý způsob jak přijít o peníze. Dalším sázecím systémem je D´Alembert - odečítání jedné jednotky (jednotka je zvolena hráčem a bývá to jeden žeton nějaké hodnoty) po každé úspěšné sázce a přidávání jedné jednotky po každé prohře, nebo Labouchere používaný u jednoduchých sázek, který spočívá v rušení vkladů. Hráč si zvolí jistou řadu součtů sázkových jednotek, kterou pak v průběhu hry podle určitého systému zkracuje vynulováním jednotek nebo prodlužuje přidáním jednotek podle toho, jak vyhrává nebo prohrává. Přesným opakem je varianta Anti-Labouchere, kdy se vyhrávající sázky k řadě čísel přidávají a škrtají se naopak sázky prohrané.
Existují i další systémy, např. Fibonacci, Oscars Grind a další, o nich jsou popsány stovky, možná i tisíce stránek především anglicky píšícími autory. Celkem stručně, ale i s výpočty, přesvědčuje hráče o výhodách systémů americká Mensa (Casino Gambling Andrea Brismana) nebo Russel T. Barnhart (Beating the Wheel). Ruleta je hra oblíbená oběma stranami - hráči i kasinem. Tzv. house advantage/house edge, tj. v procentech udávaný poměr výše prohraných sázek hráče k výši sázek celkově hráčem vsazených, je 5,26 u rulety se dvěma nulami.
Na kole je vedle červené a černé ještě jedna barva - zelená. Pro nulu nebo dvě nuly. Hráči však tuto barvu nemilují, pokud ovšem na ni, tedy na čísla 0 nebo 00, nevsadili. Padne-li totiž jedna z nich, jsou obvykle všechny jiné sázky příjmem kasina.
Vedle klasické právě popsané rulety se ve světových kasinech objevují i její varianty či odnože. Patří mezi ně RouLite, která se liší jen svým layoutem, což je víceméně velký racetrack přes celou plochu stolu - s nulou umístěnou uprostřed. Další variantou je vingt-trois (dvacet tři), kde je pohyblivé kolo se 14 čísly ve 27 jamkách některá čísla jsou uvedena jednou, (některá dvakrát a čísla 12, 13 a 14 třikrát) včetně kuličky uzavřené pod průhledným krytem a roztáčí se zvenčí prostřednictvím ozubených kol. Funkci ruletové nuly pak plní číslo 13.
V roce 2001 se staly předmětem největšího českého loterijního sporu přístroje, které stejně jako uvedené vingt-trois mají ruletové kolo včetně kuličky pod průhledným poklopem a celá hra probíhá bez účasti obsluhy, tedy dealera nebo krupiéra, neboť ji řídí počítač. Stejně jako u živé rulety může hrát víc hráčů, sázky a layout jsou naprosto shodné, jen převedené na tzv. dotykovou obrazovku. Živý hlas moderátora (o dealera či krupiéra se nejedná) vybízí hráče ke hře a činí všechny nutné verbální projevy se hrou spojené.
pokračování příště
Související články:
- Kasinové hry - desáté pokračování
- Kasinové hry - deváté pokračování
- Kasinové hry - osmé pokračování
- Kasinové hry - sedmé pokračování
- Kasinové hry - šesté pokračování
- Kasinové hry - páté pokračování
- Kasinové hry - třetí pokračování
- KASINA - svět napětí a zábavy - II. pokračování
- KASINA - svět napětí a zábavy - I. pokračování
- KASINA - svět napětí a zábavy