Trh zábavy
5/KVĚTEN 2002  inzertní a informační měsíčník
ARCHIV
Automaty
Stolní fotbaly
Šipkové automaty
Kuželky, bowling
Kulečníky a příslušenství
Hokeje
Flippery
Jukeboxy
Simulátory
Výstavy
Články
Ostatní inzerce
FUNPORT
Adresář firem
Katalog zařízení
Bazar
Zábavní podniky
Výstavy
Pracovní místa
PARTNEŘI
FunPort - internetový portál pro zábavní průmysl
Svět zábavy - mezinárodní výstava zábavního průmyslu
Forbes - kontraktační výstava výherních automatů a ostatní zábavní techniky
STAVBA STÁNKU
BOOTH CONSTRUCTION
FORBES 2002


Kompass
Komora zábavy - vyhlášky, zákony, informace
englishdeutsch

Výsledky provozování výherních hracích přístrojů v r. 2001

Jidnřich Pangerl  Ministerstvo financí ČR

Od r. 1998, kdy vstoupil v platnost zákon č. 149/1998 Sb., který doplnil a změnil zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, (dále jen "zákon"), se v naší republice provozovalo ročně cca 38 - 40 tis. kusů VHP. Ty jsou časově povolovány buď na období celého kalendářního roku nebo na období 6 či 3 měsíců v kalendářním roce. V minulém roce bylo 86 % všech povolení vydáno na 6 měsíců. Na období celého kalendářního roku byla žádána povolení spíše výjimečně - 4 %. Tento postup volí žadatelé proto, že správní poplatek za vydání povolení se u VHP, na rozdíl od dalších sázkových her a loterií, hradí již před vydáním povolení. Uvedený správní poplatek je stanoven pro jednotlivá časová období v zákoně č.368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, pevnou částkou.

Podle údajů obcí, okresních a magistrátních úřadů bylo v r. 2001 provozováno v ČR celkem 41 300 kusů VHP (přepočtených na kalendářní rok), za které byl zaplacen správní poplatek. Za vydaná povolení k provozování bylo vybráno celkem 1 352 mil. Kč, které jsou z poloviny příjmy rozpočtů obcí a z poloviny příjmem státu. Hodnota vybraných správních poplatků meziročně stoupla o 9,1 %, což vyplývá z níže uvedené tabulky.

Příjmy obcí jsou též místní poplatky za provozované VHP, které v r. 2001 dosáhly hodnoty 790 mil. Kč (v r. 2000 720 mil. Kč). Současně jsou provozovatelé VHP povinni odvádět část výtěžku na veřejně prospěšné účely. Tyto finanční prostředky jsou stejně jako místní poplatky výhradně příjmy obcí a jejich objem se odhaduje na 400 - 500 mil. Kč.

To značí, že v r. 2001 průměrné zpoplatnění za jeden VHP dosáhlo cca 63 tis. Kč, což za rok 2001 činí celkem cca 2,6 mld. Kč.

Vyčíslené finanční prostředky čerpalo v minulém roce 2 625 obcí, kde byly VHP s jejich souhlasem povoleny provozovat. Oproti roku 2000 počet provozovaných VHP v r. 2001 stoupl o 9 % a přesáhl tak úroveň r. 1998.

Od platnosti již zmíněného zákona č. 149/1998 Sb., povoluje provoz VHP v kasinech za českou i cizí měnu Ministerstvo financí. V roce 2000 povolilo samostatné oddělení 601 do provozu v kasinech 938 kusů VHP, za což byl vybrán správní poplatek ve výši cca 30 mil. Kč. V roce 2001 bylo do provozu v kasinech povoleno celkem 1 273 kusů VHP, což znamená meziroční nárůst o více jak třetinu.. Hodnota vybraného správního poplatku, která je v tomto případě poukazována na účet Ministerstva financí, činila 41,7 mil. Kč. Za tyto VHP jsou rovněž hrazeny místní poplatky a odváděna část výtěžku na veřejně prospěšné účely. Počet provozovaných VHP v kasinech a vybrané správní poplatky jsou uvedeny v celkových údajích o provozovaných VHP za r.2001.

Vývoj počtu provozovaných VHP a vybraných správních poplatků uvádí níže uvedený přehled.

Provozované výherní hrací přístroje, za které byly v ČR zaplaceny správní poplatky (přepočteno na období kalendářního roku - 12 měsíců)
RokPočet provozovaných
výherních hracích přístrojů
Hodnota zaplacených
správních poplatků
199839 7501,150 mld. Kč
199938 6001,240 mld. Kč
200037 8501,230 mld. Kč
200141 3001,350 mld. Kč

Jak již bylo zmíněno VHP se v minulém roce provozovaly celkem ve 2 625 obcích. To znamená prakticky ve stejném počtu jako v roce předcházejícím.Pokud jde o vyměřené pokuty, je možno konstatovat, že jejich počet proti předešlému roku poklesl zhruba o čtvrtinu a jejich vyměřená hodnota, která dosáhla částku 3 569 tis. Kč je taktéž nižší o 25 %. Ve 44 okresech nebyly finanční sankce za porušení platných právních předpisů uplatněny vůbec. Z toho je možno usuzovat, že nastal na další positivní posun jak co do provozovatelské kázně tak i co do její disciplinovanosti.K tomu především přispívá stále větší počet budovaných heren, kde je zajištěn řádný dozor na úkor míst v restauracích a dalších místech mimo herny.

V některých případech zůstává stále problémem provádění řádného a včasného vyúčtování provozu VHP, na což pracovníci obcí v poslední době poukazují, protože v jejich vlastním zájmu kontrolují správnost výpočtu části výtěžku, který je příjmem jejich obcí. V tomto směru je třeba připomenout, že veškeré účetní operace musí být vedeny odděleně od případných dalších aktivit provozovatele. V zásadě se v tvorbě těchto podkladů vychází z technického vybavení samotných výherních hracích přístrojů. Všechny tyto VHP jsou totiž opatřeny počítadly - dvojí kontrolou pro zjišťování tržeb.Předmětné tržby se evidují podle požadavků uvedených v ustanovení § 5 Vyhlášky Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích. Vyúčtování samotné je pak nutno zpracovat dle kriterií § 20 zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů. Z toho vyplývá, že při vypracování vyúčtování provozu VHP v dané obci se od vložených finančních prostředků (IN) odečtou vyplacené finanční prostředky (OUT), zaplacené správní a místní poplatky a z takto vykalkulované základny se pak vypočte hodnota části výtěžku s použitím principů a procenta odvodu dle tabulky uvedené v ustanovení § 4 odst. 2 zákona. Takto vykalkulované finanční prostředky jsou pro provozovatele odvodem a podle § 18 odst. 4 zákona pro obec příjmem.

Na druhé straně ustanovení § 16 zákona ukládá příjemcům části výtěžku z loterií a jiných podobných her doložit užití těchto finančních prostředků na veřejně prospěšné účely provozovatelům, a to nejpozději do 90 dnů po skončení účetního období nebo vyúčtování hry. Provozovatel je povinen tyto údaje předložit orgánu, který loterii nebo jinou hru povolil, v případě provozovatele her podle § 2 písm. e) rovněž příslušnému orgánu státního dozoru. V praxi to znamená, že příjemce části výtěžku - obce - tato potvrzení vystavují pro provozovatele VHP nejpozději do 31. května následujícího roku po skončení účetního období nebo vyúčtování hry (účetním obdobím se rozumí kalendářní rok). To mimo jiné znamená, že do této doby příjemce části výtěžku tyto finanční prostředky také obdržel zpravidla v termínu uvedeném v povolení.

UNASO - sdružení zábavního průmyslu, které sdružuje provozovatele VHP, informovalo Ministerstvo financí v tom smyslu, že některé obce tuto povinnost stanovenou jim zákonem ani po urgencích neplní a užití přijatých finančních prostředků na veřejně pospěšné účely písemně nedokládají. Ministerstvo financí požádalo písemně v listopadu loňského roku okresní a obecní úřady, aby v tomto směru urychleně zjednaly nápravu a přispěly tak k řádnému provozování sázkových her a hlavně k efektivnímu využití finančních prostředků k výše uvedeným účelům. K důslednější kontrole tohoto úkolu Ministerstvo financí vyzvalo i příslušné finanční úřady.

Jak z předchozího textu vyplývá, loterie a ostatní sázkové hry plní více funkcí. Především stále ve větší míře uspokojují hráče o různé druhy sázení. Objem vsazených prostředků v minulém období dosáhl již více jak 60 mld. Kč. Sázkové hry stále vyšší měrou přispívají k tvorbě prostředků na veřejně prospěšné účely. Zanedbatelné nejsou ani prostředky, které jak výše uvedeno čerpají obce formou místních a správních poplatků. To znamená, že stále vyšší nároky je třeba objektivně klást na výkon státního dozoru a prováděné kontroly nad oblastí sázkových her a loterií. Vedle věcných kontrol týkajících se dodržování pravidel jednotlivých her se musí kontrolní činnost zaměřovat na kontrolu ekonomickou, zejména spojenou s řádným vyúčtováním provozu jednotlivých her a správné tvorby a užití části výtěžku na veřejně prospěšné účely pro oblasti sociální, kulturní, sportovní, zdravotní, ekologické apod.

Jindřich P a n g e r l
Ministerstvo financí ČR