Internetový trh zažil černý týden
Přečetli jsme za Vás...
Už i český internetový trh má svou první oběť krize. Loni založená společnost Globopolis.com oznámila, že končí.
Světový internetový průmysl prochází v současnosti velmi složitým obdobím. Kvůli neschopnosti vykázat dlouhodobě podstatnější zisky, zadlužení, nižším příjmům z reklamy, útlumu americké ekonomiky a s tím související nedůvěrou investorů v sektor informačních technologií bojuje řada webovských firem o vlastní přežití.
Důkazem vážnosti situace jsou stále častěji oznamované bankroty, propouštění, poklesy zisků, revize původně optimistických výhledů hospodaření a pokračující propad internetových titulů na akciových trzích. Krize se dotkla i velkých jmen světa internetu. Jen za minulý týden informovaly o snížení stavu zaměstnanců TheStreet.com, Salon.com, portál Altavista, internetové divize televizních stanic CNN a NBC i deníku The New York Times a další renomované firmy. Nižší výnosy přiznali internetová brokerská společnost Charles Schwab a tvůrci webovských aplikací Jupiter Media Metrix a Critical Path. V témže období CMGI oznámila, že ukončí on-line platební službu ExchangePath a nizozemský soud na poslední chvíli o týden odložil vyhlášení bankrotu virtuálního obchoddu Letsbuyit.com působícího ve 14 evropských zemích.
Negativních zpráv nezůstalo ušetřeno ani české internetové prostředí. Loni založená společnost Globopolis.com, která provozovala internetové stránky o kultuře, cestování a zábavě v osmi středoevropských zemích, v pátek oznámila, že do konce ledna omezí operace na klíčových trzích, což se rovná ukončení činnosti.
Důvodem je rozhodnutí konsorcia investorů, tvořeného fondy Advent International, Genesios Capital a Kistler Associates, které od loňského června drží 25procentní podíl v Globopolis.com, dále nepokračovat ve financování firmy. "Nedávno nám (investoři) oznámili, že kvůli situaci na světovém trhu nám už neposkytnou další finanční krytí," informoval Scott Rogers, výkonný ředitel a jeden ze zakladatelů Globopolis.com. Firma přitom dosud spotřebovala polovinu z celkem 240 milionů korun, které se do ní výměnou za akcie zavázalo vložit uskupení fondů rizikového kapitálu.
Záchranu Globopolisu nepřinesla ani jednání mezi investory a zbývajícími majiteli včetně zakladatelů firmy Scotta Rogerse, Chipa Schencka a Dana Muchy. Internetový servis proto k 31. lednu ukončí své aktivity v Praze, Vídni, Varšavě a Budapešti a postupně propustí všech více než čtyřicet zaměstnanců. "Vzhledem k našim možnostem je to nejlepší řešení pro zaměstnance a akcionáře", uvedl Mucha.
Jakub Vít (LN)
Minulý týden ve světě internetu:
- Největší americký internetový obchodník s akciemi, společnost Charles Schwab, oznámil, že v posledním čtvrtletí loňského roku klesl jeho zisk o 27 procent.
- Zpravodajský koncern CNN rozhodl, že redukuje počet pracovních míst svého portálu CNN.com o 100. Propouštění avizovala i webovská podoba deníku The New York Times a internetové verze mediálního gigantu News Corporation.
- NBC Internet, divize americké televizní stanice NBC, snížila odhad svého letošního zisku o třetinu na 100 milionů dolarů a propustila 30 procent (150) svých zaměstnanců.
Internet používá stále více Čechů
Sedmdesát procent lidí se ale s internetem osobně nesetkalo
Stále více Čechů považuje internet za nedílnou součást svého života. Počet tuzemských uživatelů celosvětové počítačové sítě se za poslední čtyři roky zvětšil pětinásobně a jako pracovní nástroj, komunikační prostředek či zdroj informací a zábavy ji nyní používá každý pátý Čech.
Podle dlouhodobých průzkumů společnosti Markent přitom ještě loni v únoru užívalo internet 16 procent dotázaných a v roce 1998 pouhá čtyři procenta respondentů.
Včera zveřejněné výsledky prosincového šetření agentury Taylor Nelson Sofres Interactive ovšem zároveň ukázaly, že celých sedmdesát procent Čechů se s webovými stránkami nebo elektronickou poštou nikdy nesetkalo. Mezi nejčastější důvody nezájmu o nové médium patří skutečnost, že lidé nemají možnost připojení (70 procent) nebo vůbec přístup k počítači (61 procent). Pro 58 procent obyvatel jsou to pak nedostatečné technické znalosti a pro 36 procent nedostatek času.
Málo rozvinutou síť spolu s relativně malým počtem lidí, kteří vlastní osobní počítač, a technologickou zaostalost označila za hlavní překážky rozšíření internetu v zemích střední a východní Evropy i loňská studie britské společnosti Economist Intelligence Unit. V rámci hodnocení celkem šedesáti států zařadila analýza Českou republiku do skupiny zemí, kde k plnému rozvoji internetu dojde v horizontu tří až pěti let. Celkově se Česko zařadilo na 30. místo za Polsko (28.) i Maďarsko (29.), za nimiž země zaostala ve všech třech hodnotících kritériích - podnikatelském prostředí, úrovni spojovacích sítí a obchodování po internetu.
Právě v posledně jmenované kategorii se však Česká republika rapidně zlepšuje. Místní elektronické obchody rostou takovým tempem, že je už nelze označit za zanedbatelnou formu prodeje jako donedávna. Podle dlouhodobého sledování poradenské společnosti Deloitte & Touche objem tržeb českých elektronických obchodů za loňský rok vzrostl o téměř 600 procent.
Zároveň na internetu nakupuje už čtrnáct procent českých uživatelů sítě, což je jen šest procent za průměrem zemí Evropské unie, kde má však k internetu přístup v průměru třicet procent populace.
Pozitivním jevem je také trvale rostoucí frekvence připojování k internetu mezi jeho příznivci. Kčastému používání se loni v pro-sinci přihlásilo devětašedesát procent uži-vatelů, což je šestiprocentní zvýšení proti únoru 2000 a o dvacet procent více než v roce 1999. Zvyšuje se také počet lidí, kteří internetu přisuzují velkou důležitost.
Pro 22 procent populace je nové médium nedílnou součástí života. Před třemi lety uvedlo pouze osm procent Čechů, že pro ně internet má "zásadní význam". Téměř polovina občanů České republiky (konkrétně 48 procent) však nicméně míní, že "on-line svět" pro ně není důležitý a v dvouletém odstupu se celková vyhraněnost tohoto názoru nezměnila.
Jakub Vít, Lidové noviny
|