K aktuálním otázkám provozování výherních hracích přístrojů
Parlament České republiky v minulém roce přijal zákon č. 320/2002 Sb., který doplnil a změnil s účin-ností od 1. ledna 2003 zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách.
Jindřich Pangerl,
Ministerstvo financí ČR
Parlament České republiky v minulém roce přijal zákon č. 320/2002 Sb., který doplnil a změnil s účin-ností od 1. ledna 2003 zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách (dále jen zákon) a přijal i další navazující zákony v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů k 31. prosinci 2002. Z těchto nově platných právních předpisů od 1. ledna tr. mimo jiné vyplývá, že krajské úřady jsou zmocněny k výkonu některých pravomocí na úseku loterií a jiných podobných hrách, konkrétně např. při povolování provozu výherních hracích přístrojů (VHP), k výkonu státního dozoru, udělování nápravných opatření, staly se odvolacími orgány atd.
Krajské úřady zabezpečují i další úkoly týkající se metodické a organizační činnosti na tomto úseku, které dosud pro potřebu obcí vykonávaly okresní úřady. Jsou distribučním a evidenčním místem identifikačních známek pro území svého kraje a odpovídají za protokolární zúčtování známek za svůj územní celek. Jsou pověřeny i kontrolou správnosti výběru správních a místních poplatků a poskytují povolujícím úřadům konkrétní metodickou pomoc v rozsahu zákona a dalších právních předpisů souvisejících s provozováním sázkových her. Touto činností získávají přehled o vybraných obcích v regionu, které získávají nemalé finanční prostředky do svých rozpočtů formou již zmíněných správních a místních poplatků a odvodů části výtěžku na veřejně prospěšné účely. Kladně je třeba hodnotit, že krajské úřady v současné době aktivně řeší některé nedostatky vyskytující se v právě prováděném vyúčtování provozu VHP za uplynulé období. Někteří provozovatelé totiž stále neoprávněně kalkulují při výpočtu části výtěžku např. s vlastními náklady a snižují tak v rozporu se zákonem základnu pro správný výpočet tohoto daňového odvodu. Praxe také ukazuje, že větší pozornost musí kontrolní systém věnovat výběru místních poplatků, a to zvláště za VHP provozované v kasinech.
Kontrolní činnost kompetentních orgánů a výsledky jejich práce, jsou neustále diskutovány, není obecně na požadované úrovni. Týká se to i ověřování stanovených technických parametrů VHP přímo v místech jejich provozu, tj. v hernách, restauracích apod. Tuto technickou kontrolu ze zákona zajišťují spolu s povolujícími orgány obě autorizované osoby, které byly ministerstvem financí pověřeny osvědčováním provozuschopnosti VHP, tj. Elektrotechnický zkušební ústav v Praze a Institut pro testování a certifikaci, Zlín. K zvýšení efektivnosti kontrol bylo ministerstvem financí autorizovaným osobám zadáno stejné zaměření těchto prověrek, a tak jejich praktické výsledky budou moci být v průběhu roku 2003 objektivně posuzovány a porovnávány. Pozitivním jevem v tomto směru se ukazuje postup obecních úřadů. Tyto totiž projevují o spolupráci na společných prověrkách s autorizovanými osobami větší zájem než v minulém období.
Jak známo v posledních letech se počet provozovaných VHP ustálil a pohybuje se okolo čtyřiceti tisíc ročně. To mimo jiné znamená, že i v loňském roce proběhlo cca 100 tisíc správních řízení, kterými byly VHP povolovány do provozu. V roce 2003 bylo podle požadavků provozovatelů vydáno 86 % povolení na období 6 měsíců. Na období celého kalendářního roku jsou povolení žádaná prakticky jen výjimečně, což odpovídá 4 %. Tyto proporce se prakticky dlouhodobě nemění.
Podle údajů krajských úřadů bylo v roce 2002 provozováno 42 900 kusů VHP, za které byl zároveň vybrán správní poplatek. Oproti r. 2001 se počet provozovaných VHP mírně zvýšil, a to cca o 1 600 kusů. Za vydaná povolení k provozování bylo vybráno formou správních poplatků celkem 1,405 mil. Kč, které jsou z poloviny příjmem rozpočtů obcí a z poloviny příjmem státu.
Příjmy obcí tvoří též místní poplatky za vlastní provoz VHP. Ty dosáhly hodnoty v loňském roce 830 mil. Kč (v roce 2001 790 mil. Kč) a odvody na veřejně prospěšné účely, které jsou odhadovány na 450 - 500 milionů.
Vyčíslené finanční prostředky čerpalo v loňském roce 2656 obcí, které VHP povolovaly do provozu ve svých územních obvodech. To znamená, že v roce 2002 byly ve srovnání s rokem 2001 VHP provozovány navíc v 31 obcích.
V hernách kasin se v roce 2002 provozovalo celkem 1550 kusů VHP, což je cca o 300 VHP více než v roce předešlém. Za vydaná povolení vybralo ministerstvo financí 50 mil. Kč. Za provozované VHP v kasinech jsou obcím podle zákona o správních poplatcích rovněž hrazeny místní poplatky a provozovatelé jsou povinni odvádět část výtěžku na veřejně prospěšné účely sociální, zdravotní, ekologické, kulturní, sportovní atd. Uvedený počet VHP provozovaných v hernách kasin a další výše uvedené ukazatele jsou zahrnuty v celkových údajícho provozovaných VHP za minulý rok.
Vývoj počtu provozovaných výherních hracích přístrojů a zaplacených správních poplatků uvádí níže uvedený přehled.
Provozované výherní hrací přístroje, za které byly v ČR zaplaceny správní poplatky (přepočteno na období kalendářního roku - 12 měsíců)
Rok | Počet provozovaných výherních hracích přístrojů | Hodnota zaplacených správních poplatků |
---|---|---|
1998 | 39 750 | 1,150 mld. Kč |
1999 | 38 600 | 1,240 mld. Kč |
2000 | 37 850 | 1,230 mld. Kč |
2001 | 41 300 | 1,350 mld. Kč |
2002 | 42 900 | 1,405 mld. Kč |
Vyměřené pokuty dosáhly za minulý rok prakticky stejné úrovně jako v roce 2001. Jejich hodnota činila 3 440 tis. Kč a byly uloženy ve 156 případech. Největším problémem zřejmě byla nízká úroveň kontroly vícemístných rulet v režimu VHP, které povolovaly do provozu obecní úřady, ale přitom ne vždy prováděly důsledný státní dozor. Ministerstvo financí předpokládá, že pověřené autorizované osoby budou přísněji posuzovat především osazení programového vybavení u těchto zařízení a jeho soulad s osvědčenými parametry podle § 17 odst. 4 zákona.
Provozovatelům kumulované výhry - JACKPOT v hernách je nutno připomenout že tento zvláštní druh výhry musí odpovídat všem požadavkům zákona a může být povolen jen formou herního plánu, který musí schválit příslušný povolující orgán podle § 19 odst. 1 písm. a) zákona. V jiném případě jde o nepovolenou výhru, takový provozovatel ji provozuje v rozporu se zákonem a vystavuje se sankčním opatřením podle § 43 a § 48 zákona.
Závěrem je v tomto období na místě také připomenout povinnost včasného odvodu prostředků na veřejně prospěšné účely v takovém časovém předstihu, aby příjemci části výtěžku - v tomto případě obce - mohly ve svých potvrzeních do 31. května tr. uvést jednak příjem konkrétní finanční částky a jednak její užití ve smyslu ustanovení § 4 odst. 2 zákona.
Plnění tohoto základního úkolu stanoveného zákonem budou v letošním roce důsledněji ověřovat finanční úřady a jak bylo zmíněno výše o tuto problematiku se živě zajímají i krajské úřady. Ministerstvo financí předpokládá, že po čtyřletém působení zákona na tomto úseku se žádné závady a nedostatky nebudou vyskytovat a všichni provozovatelé si tuto povinnost odpovědně splní.
Jindřich Pangerl
Ministerstvo financí ČR