K některým aktuálním otázkám provozování výherních hracích přístrojů a tombol

V posledním období byly Parlamentem přijaty zákony č. 353/2001 Sb. a č. 320/2002 Sb.,které změnily a doplnily zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách,ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon").

foto
foto
Jindřich Pangerl,
Ministerstvo financí ČR

V posledním období byly Parlamentem přijaty zákony č. 353/2001 Sb. a č. 320/2002 Sb.,které změnily a doplnily zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách,ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Tyto změny byly vyvolány především s oznámeným ukončením činnosti okresních úřadů k 31. 12. 2002 a týkají se hlavně působnosti obecních a dalších úřadů na úseku loteriií, tombol a výherních hracích přístrojů.

Povolování loterií a tombol

Podle ustanovení § 6 zákona loterie a tomboly povoluje obecní úřad pro svůj správní obvod, v hlavním městě Praze úřad městské části a v územně členěných statutárních městech úřad městské části nebo městského obvodu, jde-li o tombolu s herní jistinou do 50 000,- Kč a věcnou loterii s herní jistinou do 200 000,- Kč. V ostatních případech povoluje loterie a tomboly do provozu ministerstvo financí.

Povolování výherních hracích přístrojů

Pokud jde povolování VHP nastává od 1. ledna 2003 změna v §18 odst.1 písm. b) zákona, kde je jako povolující orgán uveden krajský úřad v případě, že provozovatelem VHP je obec. Podle no-velizovaného § 46 zákona je krajský úřad též orgánem státního dozoru a podle § 48 zákona je krajský úřad také zmocněn ve vy-jmenovaných případech ukládat pokuty. K tomu je třeba ještě dodat, že působnosti stanovené krajskému úřadu, obecnímu úřadu, úřadu městské části nebo úřadu městského obvodu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti.

Distribuce známek pro provozování VHP v roce 2003

Vytištění a expedici známek pro provoz VHP v roce 2003 zajistilo ministerstvo stejně jako v minulých letech. To znamená, že předmětné identifikační známky byly rozeslány na okresní úřady už v polovině měsíce října 2002. V souvislosti s uvedenou reformou územní správy předají okresní úřady zbylé a nerozdělené známky do konce tohoto roku krajským úřadům, které v tomto smyslu přebírají jejich činnost.

Osvědčování provozuschopnosti VHP

Ministerstvo financí pověřilo v září tohoto roku činností osvědčováním provozuschopnosti VHP ve smyslu zákona vedle Elektrotechnického zkušebního ústavu, autorizovaná osoba 221, Praha, i Institut pro testování a certifikaci, a. s., autorizovaná osoba 224, Tř. Tomáše Bati 299, Zlín. Tímto opatřením se sleduje především vytvoření konkurečního prostředí na úseku osvědčování a hlavně zintenzivnění technické kontroly přímo na stanovištích provozovaných VHP v souladu s ustanovením § 46 zákona. Z uvedeného vyplývá, že vydaná osvědčení o provozuschopnosti Institutem pro testování a certifikaci, a. s., Zlín, jsou pro povolující orgány platná pro správní řízení o vydání povolení k provozování VHP. Ministerstvo financí předpokládá, že obě autorizované osoby budou na svých webových stránkách počínaje r. 2003 zveřejňovat příslušné údaje o osvědčených modelech VHP a vydaných duplikátech. Zveřejňované údaje budou sloužit hlavně povolujícím orgánům pro správní řízení a kontrolní funkci.

Vyúčtování provozu VHP za r. 2003

Zejména u nových provozovatelských subjektů se opakují dotazy týkající se vyúčtování provozu VHP. V tomto směru je nutno opět sdělit, že tvorba podkladů pro vyúčtování vychází z technic-kého vybavení VHP. Výherní hrací přístroje jsou vybaveny počítadly - dvojí kontrolou pro zjišťování tržeb. Předmětné údaje se evidují podle ustanovení § 5 vyhlášky Ministerstva financí č. 223/1993 Sb., o hracích přístrojích a vyúčtování samotné se zpracovává dle kriterií § 20 zákona. Při této příležitosti je třeba také zdůraznit, že ustanovení § 16 zákona ukládá příjemcům části výtěžku z loterií a jiných podobných her doložit konkrétní užití těchto finančních prostředků pro veřejně prospěšné účely provozovatelům, a to nejdéle do 90 dnů po skončení účetního období, kterým v tomto případě je kalendářní rok.

Provozovatel je pak povinen tyto údaje předložit orgánu, který loterii nebo jinou podobnou hru povolil, v případě provozovatele VHP rovněž příslušnému orgánu státního dozoru, a to nejdéle do 15 dnů po obdržení údajů. V praxi to znamená, že příjemce části výtěžku toto potvrzení vystavuje pro provozovatele nejpozději do 31. května následujícího roku po skončení účetního období. V případě, že tento časový postup nebude dodržen, může být provozovateli uložena sankce podle § 48, popříp. podle § 43 zákona. Ministerstvo financí může rovněž podle § 16 odst. 5 zákona použití části výtěžku na veřejně prospěšný účel změnit.

Závěrem je potřebné připomenout, že při prověřování předkládané dokumentace k žádostem o povolení se v minulém období poměrně často vyskytovaly nedostatky v naplňování podmínek stanovených § 4a zákona, tj. prokazování bezúhonnosti příslušných osob. Dále se opakovaně vyskytuje nedostatek v tom smyslu, že není dodržován požadavek § 4 zákona, tj, že není vždy aktualizováno potvrzení o složené jistotě, které má platnost 24 měsíců. U některých žadatelů o povolení se zjišťuje, že žádosti o povolení nejsou podepisovány oprávněnými osobami a není přikládán herní plán kumulované výhry, i když povolení jackpotu je žádá-no. Největším nedostatkem však zůstává nízká úroveň kontroly provozu vícemístných elektromechanických rulet provozovaných v režimu výherních hracích přístrojů, které jsou povolovány do provozu obecními úřady. Tyto rulety musí být pro provoz v režimu VHP osazeny programovým vybavením, které odpovídá § 17 odst. 4 zákona. To především znamená, že maximální sázka na jednu hru činí 5,- Kč a maximální výhra z jedné hry může činit 750,- Kč. Problémem zůstává i kázeň některých provozovatelů při výpočtu a odvodu části výtěžku na veřejně prospěšné účely. Míra tohoto neplnění základní podmínky zákona pro vydání povolení k provozování VHP bude ověřována kontrolami finančních úřadů po provedeném vyúčtování provozu a výpočtu části výtěžku v průběhu prvního pololetí 2003. Z toho vyplývá, že žadatelé o povolení, ale i povolující orgány, by měli nepřesnostem v žádostech o povolení, ale i při výkonu státního dozoru věnovat více pozornosti a důsledněji vyžadovat dodržování všech podmínek pro vydání povolení, které ukládají příslušné právní předpisy.

Jindřich Pangerl, Ministerstvo financí ČR