Internet Project For New Millennium
Nabídka produktů a služeb projektu FunPort www.funport.cz, www.funshow.cz, www.funshop.cz
Provoz vlastního internetového obchodu na doméně www.funshop.cz
Internetový obchod FunShop je provozován na doménové adrese www.funshop.cz a je součástí internetového portálu FunPort s doménovou adresou www.funport.cz. Zákazníci, kteří budou obchod pravidelně navštěvovat a používat jeho služeb, mohou tedy do obchodu vstupovat přímo, bez toho aby prošli základní stránkou portálu FunPort.
Ten kdo o existenci internetového obchodu se zařízeními pro zábavu neví, dostane se nejprve, například s pomocí vyhledavačů Seznam, Atlas, Zmije apod., na základní stránku portálu www.funport.cz. Odkazem na internetový obchod nebo při zájmu o koupi určitého zboží, se teprve přenese na doménu www.funshop.cz.
Pro ty, kteří chtějí do světa e-komerce vstoupit aktivně je připravena možnost zřídit si na této doméně svůj vlastní obchod. Jak při tom postupovat a co je k realizaci tohoto nápadu třeba? Jak složitou administrativu potřebujete? Jaké jsou běžné režijní náklady tohoto obchodu? Na všechny tyto otázky se vám v následujících odstavcích snažíme odpovědět.
Popis aplikace
internetového obchodu
Z organizačního hlediska je váš internetových obchod oddělením společného obchodního domu FunShop. Má to své výhody. Zákazníci, kteří hledají jiný sortiment zboží a míří tedy do jiného oddělení se dozví, že je v obchodním domě k dostání i zboží, které nabízíte vy. Provoz obchodního oddělení je podstatně levnější než pořízení vlastního obchodu, o který se navíc musíte celý rok starat, provádět údržbu apod. Je to prostě jako u skutečného obchodního domu, který má také majitele a ten pronajímá prodejní plochu, tedy samostatná oddělení. A nebojte se, že si vedle vás někdo později zřídí obchod se stejným sortimentem, i to se v obchodních domech a velkých obchodních centrech stává. Zákazník raději půjde tam, kde má větší výběr a je na vás, abyste konkurenci čelil vaší obchodní taktikou, kvalitou, rychlostí dodávky a cenovou nabídkou.
V rámci svého obchodu zapomeňme na to, že z pohledu celku je to oddělení, kde si můžete také zakládat vlastní specializovaná oddělení, nebo třeba také pod odděleními - další úseky či sekce. Usnadníte tím zákazníkům orientaci ve vašem obchodě. Zákazník také prvním pohledem zjistí strukturu sortimentu vašeho zboží. Po prohlédnutí jednoho oddělení si prohlédne druhé, třetí a pak se teprve vrátí tam, kde našel to co hledá. Nebo si zboží ihned koupí a potom se projde po vašich dalších odděleních. Opět jako ve skutečném obchodě.
Je také možné, že se vy a jiný obchodník spojíte. V jednom obchodě si zřídíte vy - tři oddělení a váš kolega - další dvě. V našem obchodě je to možné a nebudeme to považovat za snahu obcházet licence a šetřit na pronájmu. Má to však jistá omezení a tím základním je to, že budete mít společnou pokladnu. Jeden z vás tedy musí prodávat veškeré zboží v obchodě "na sebe", na své jméno, na vlastní IČO a DIČ. Účetní řešení, expedici, poskytování záruk, to vše si musíte vyřešit mezi sebou.
Nyní již tušíte, že když budete mít v našem obchodním domě svůj vlastní obchod, budete mít vlastní název, své logo, svůj systém vytváření oddělení, svůj systém pro zařazování nového zboží, svoji pokladnu a někde ve vaší firmě svoji fakturaci, expedici a reklamační oddělení.
Systém internetového obchodu se tedy rozpadá do třech částí. První částí je váš internetový obchod - takový jaký jej vidí zákazník pomocí prohlížeče na obrazovce svého počítače. Tato část je umístěna na našem serveru, přesněji na serveru kladenské firmy Lira, na kterém naše doména www.funshop.cz hostuje. Tam jsou uloženy názvy vašich oddělení, obrázky a ceny vašeho zboží a především vlastní programový stroj, který to celé obsluhuje 24 hodin denně. Bezchybný provoz celého obchodního domu má na starosti náš tým, sídlící v Benešově.
Možná, že vám připadá divné, že vám tyto informace zbytečně podrobně vnucujeme. Pro mnohé je internetový obchod jakýmsi virtuálním prostorem bez lidí, stejně jako celý internet. Ve skutečnosti tomu je naopak. Za každým písmenkem na webové stránce, za každým obrázkem jsou reální lidé. Řekněte rovnou, dali byste své peníze za zboží v internetovém obchodě imaginárnímu stroji? Určitě ne. Internetový obchod je pouze forma prodeje. Kvalitní zboží, kontrolu vaší platby, jeho rychlou a bezpečnou dodávku k vám, vyřízení případné reklamace, to vše nedělá stroj, ale lidé. Pracovníci, kteří celý internetový obchod řídí jsou k dispozici svým zákazníkům s použitím e-mailové komunikace, SMS zpráv, telefonicky i osobně.
Byli bychom rádi, kdyby s tímto vysvětlením opadla veškerá nedůvěra v internet, plynoucí z dojmu, že internet je anonymní médium. Není. Jen neradi připouštíme, že lze, jako vždy a ve všem, najít cesty, jak lze toto tvrzení vyvrátit. I v životě lze při trošce fantazie najít cestu, jak se dvakrát oženit, jak mít dva řidičské průkazy, milenku vedle manželky apod. Na internetu si třeba založíte vlastní e-mailovou adresu, či webovou stránku na americkém serveru, s obchodem je to už trochu horší. Peníze vám někam musí přijít, a zboží, myslíte-li to s obchodem vážně, musí odněkud odcestovat. Určitě byste to jednoduše s tou ilegalitou dlouho nevydrželi. Ve většině případů, odhaduji to tak na 98 %, jste na internetu viditelní lépe, než majitelé velkého obchodního centra. Vlastníka kterékoliv domény, omezme se na české domény s koncovkou cz, zjistíte okamžitě na stránkách českého centra pro registraci domén, kterým je NIC. Zjistíte to také na serveru Lupa, nebo s využitím jiných služeb, kterých je na českém internetu dostatek. Vzhledem k tomu, že doménu si může zaregistrovat fyzická nebo právnická osoba se sídlem na území ČR, a že vždy musí být známa odpovědná osoba s kontaktní adresou, není únik do ilegality snadný. Internetový obchod navíc musí viditelně zveřejnit své IČO, případně DIČ, a musí také vystavit řádný zúčtovatelný doklad. Spolu se službami internetového Obchodního rejstříku, živnostenského registru ARES a případně s křížovou kontrolou existence udaného telefonního kontaktu na stránkách Českého Telecomu, můžete při případné nespokojenosti spílat naprosto konkrétní osobě. A to je dobře. Kvalita internetového obchodu se pozná podle toho, že nemáte proč někomu spílat. Objednáte-li si večer tiskárnu, druhý den, v případě, že obchod nemá okamžité automatické vystavování faktury, dostanete ráno e-mailem fakturu, odpoledne v bance zaplatíte a do dvou dnů dostanete tiskárnu přepravní službou k vašim dveřím, ani skutečného vlastníka hledat nebudete. Stopy po něm v podobě IČ, adresy a kontaktů si poznamenáte pouze proto abyste úspěšný nákup brzy zopakovali. Nastane-li přesto nějaký problém, je dalším rozpoznávacím kritériem solidnosti internetového obchodu možnost okamžitě zjistit, v jaké fázi vyřizování se právě vaše zakázka nachází. Zavoláte-li na kontaktní telefon, či dotážete-li se pomocí e-mailu, a dostanete-li zprávu, že vaše zboží bylo ráno v 8:32 hod. předáno expresní službě UPS, a že tedy během dne dorazí k vám, vrátíte se do stejného obchodu i v případě, že se expedice o den, dva zdržela. A to jsme sledovali tiskárnu, kterou není jednoduché posílat na dobírku. Půjde-li o knížku, CD či drobný náhradní díl nebo spotřební materiál, je celá situace ještě jednodušší. Sám mám zkušenost s dodávkou softwarového produktu od firmy Cígler Software z internetového obchodu. Expresní služba byla u mého domu tři dny po sobě, třikrát neúspěšně, protože jsem nebyl doma. Po čtvrté mi zavolali na mobil, domluvili se se mnou na přesném termínu dodání, a já jen čekal, jak mi ty zbytečné kilometry budou vyčítat. Nevyčítali, nechtěli nic připlatit, a já jen lituji, že když už jsem si ten program zakoupil, nebudu už mít v brzké době tu příležitost si tento nákup zopakovat.
Druhou část máte vy, ve vaší firmě, na vašem počítači. Je jí Administrátor internetového obchodu. Administrátor je opět programový systém, tentokrát je ale nainstalován na vašem počítači a je v provozu jen tehdy, potřebujete-li měnit počet oddělení, přidat či odebrat zboží, nebo změnit ceny, či zařadit nové obrázky. Pomocí tohoto programu si také můžete vytvořit na jakési "vývěsní tabuli" své novinky, slevy a další informace.
Ke každému zboží je možné přiřadit fotografii, stručný, ale také podrobný popis, cenu, případně zvukovou ukázku či videosekvenci. Když jsem se nedávno v internetovém obchodě zajímal o mobilní telefon Nokia 3210, byl mi vnucen dvanáctistránkový podrobný popis, který by vám žádný "živý" prodavač v kamenném obchodě ze sebe nevysypal, ani kdybyste mu dávali stokorunu.
Je pochopitelné, že tyto informace musí pro publikování v pomyslném regále internetového obchodního domu někdo připravit. Fotografie zboží se musí "scanerem" převést do elektronické podoby, vy musíte pomocí administrátoru, sdělit jméno tohoto souboru, vyplnit do formuláře cenu, vepsat stručný popis, vyplnit jméno textového souboru s podrobným popisem, případně jména souborů s audio nebo video ukázkou. Nemáte-li fotografii z obalu nebo prospektu, musíte zboží navíc vyfotografovat a fotografii opět převést do elektronické podoby. Použitelné cesty vedou přes zhotovení fotografie s následným použitím "scaneru" až po použití digitálního fotoaparátu. Střední cestu, pokud máte fotografií více, vám nabídne již většina fotostudií. Vyvolaný film vám navíc převedou na CD disk, který potom můžete dále použít, případně si na něj nechat dohrávat fotografie při další zakázce.
Tak a máte prvního brouka v hlavě. Vyplatí se vám to? Máte na to technologie, "scaner", digitální fotoaparát? A nebo si toto zpracování necháte udělat od někoho jiného? Mění se vám rychle sortiment? Prodáváte pokaždé jiné zboží a to ještě v jednom exempláři? Mění se detaily výrobku? Máte více barevných provedení od jednoho výrobku? Cena pořízení jednoho podkladu pro jeden výrobek se může pohybovat od 10 do 80 Kč. V případě, že prodáváte auta, i více. Je tato cena úměrná ceně vašeho zboží a jeho prodejnosti? Nepořídíte si jen fotoalbum neprodejného zboží? To vše je na vás. My vám rádi poradíme, pomůžeme podklady pro nabídku ve vašem obchodě pořídit a rádi vás to i naučíme.
Dokonce si lze představit i zcela krajní řešení. Potřebujete si zřídit obchod se spotřebním materiálem, či náhradními díly. Přivezete jej do našeho skladu, my vám jej budeme prodávat přes váš internetový obchod, zajistíme expedici, fakturaci, a domluvíme s vámi provizi za zprostředkování. Nepotřebujete sklady, zaměstnance, regály, prostě nic. A téměř nikdo nebude vědět, že vy holdujete mezitím golfu na Karlštejně. Skutečně, i to je možné. Ale nepředbíhejme.
Třetí částí je firemní zázemí internetového obchodu. Tato část opět souvisí s vaším počítačem. Na něj vám, ve formě e-mailových zpráv, budou chodit závazné objednávky na zboží, které si zákazník ze svého počítače pomocí jeho internetového prohlížeče ve vašem oddělení vybral a objednal. Vy na tuto objednávku, rovněž pomocí e-mailové zprávy, musíte reagovat.
Máte-li internetový obchod otevřený 24 hodin denně, musíte tomu podřídit celý chod firmy. Jistě není možné obdržet během noci e-mailovou objednávku na sadu kulečníkových koulí a nebýt u počítače další dva dny. Nebo si objednávku přečíst a vyplňovat fakturu ručně nebo s pomocí psacího stroje. Na druhé straně je pochopitelné, že se ráno seberete a pojedete objednané zboží koupit do velkoobchodu. Vy ho prostě mít na skladě nemusíte. Musíte si být ale pořádně jisti, že to zboží ve velkoobchodě mají a že na něj nebudete dva týdny čekat až přijde z Holandska.
Dále musíte mít perfektní spolupráci s některou z expresních přepravních služeb. Nechci nikomu nadržovat a tak jen řeknu, že jich je dobrých více. Záleží kde je sídlo vaší firmy, jak rychle potřebujete zboží doručovat, s jakými službami pro nepřítomné zákazníky apod. Pro knihy a CD je například standardem doručení do 24 hod za cenu 20,- Kč po celé ČR. Některé obchodní domy již zahrnuly tento základní poplatek do své režie a doručují tedy zdarma. O tom, že musíte mít dobře zorganizovanou expedici, kvalitní balící materiál pro balení křehkých výrobků a případně používat tento matriál pro vaši vlastní reklamu, není třeba se rozepisovat.
Jak nakupovat
Největším problémem každého začátečníka v internetovém obchodě je, zkusit to poprvé. Někoho odradí, že se nevyzná, někoho to, že po něm chtějí zaregistrovat se a někoho zase to, že neví jestli tam najde to co právě potřebuje. Tak předně. Zaregistrovat se musíte proto, abyste mohli zaplatit. Bez vašich identifikačních údajů to nejde. Budete-li od počátku vědět, že to chcete jen zkusit, zaregistrujte se jako Karkulka a udejte PSČ největšího smrku v lese, kam chodíte na houby. Až půjdete k pokladně, napište do poznámky, že jste to jen zkoušeli. Nikdo vám hlavu neutrhne. Pevně věřím, že to, že jste to jen zkoušeli nesdělíte až pracovníkovi expresní služby, který vám zboží doveze.
Za internetový obchod FunPort vám slibuji, že koupi "na zkoušku" zařadíme mezi běžnou volbu každého zákazníka. A nepůjde jen o první pokus. V našem internetovém obchodě přepokládáme, že se budou prodávat například i použitá a především poměrně drahá zařízení. Například starší simulátor. Bylo by asi odvážné říci, že si jej máte dát, na základě fotografie na internetu, do košíku, zaplatit a čekat co vám přivezou. Zvolíte tedy obchod "na zkoušku". Prodávající vám zboží zablokuje, vy se s ním zkontaktujete, trochu jej umluvíte aby slevil, zboží si přijdete prohlédnout a pak spolu uzavřete obchod. Podobným způsobem pro vás budeme pořádat aukce, kde budete moci přihazovat a přihazovat, váhat a váhat, až to koupí někdo jiný.
Ale vraťme se k normálnímu nakupování. Pochopitelně, že zpočátku budete nejvíce využívat internetový obchod pro nákup standardního zboží. Například šipkového zboží - u něhož znáte výrobce, kvalitu a vlastnosti, náhradních dílů, žárovek, pojistek apod. Postupně se odvážíte koupit nějakou novinku a jak budete získávat důvěru, bude se rozsah kupovaného zboží rozšiřovat a utracené částky zvyšovat. Časem přijdete na to, jaký by měl být poměr mezi cenou zboží a cenou doručení, jak nejvíce můžete odsunout nutný nákup, abyste nezůstali bez zásob apod. Určitě se mezi vámi a obchodem, opět připomínám, že za vším jsou lidé, vytvoří přátelský a důvěrný vztah. Jen pro zajímavost. Existují například kopírky a faxy, které si samy přes telefon objednají toner nebo pravidelnou prohlídku, a vy jste jim pro automatickou objednávku dal souhlas. Pak se vám ve firmě objeví technik a řekne "ahoj" kopírce a ne vám. To ona jej pozvala.
Ale zpátky. Nakupujeme. O registraci jsme se již zmínili. Pokud se jednou zaregistrujete, máte to příště jednodušší. Při první registraci si totiž zvolíte jméno a heslo. Příště již ostatní údaje, například adresu, telefon, E-mailovou adresu, IČO a DIČ nemusíte uvádět. Budete prostě známý zákazník, s kterým si FunShop tyká. Když se vám některý údaj změní, můžete si jej opravit, stejně jako v případě, že vám manželka objeví heslo "janicka" a ona se jmenuje Alenka. O zneužití nejde, u nás se kožichy prodávat nebudou, jen se vám může stát, že se vám vytrhne list z diáře a vy navštěvujete obchodů více. Kdo si to má pamatovat.
"Courání" po obchodním domě popisovat nebudu. Jste-li schopný zabloudit mezi regály v Makru, může se to stát i u nás. Nakonec stejně musíte narazit na pokladnu. A tady vás čeká překvapení. U nás se můžete zastavit, nechat si vypsat co máte v košíku a máte-li toho moc, můžete něco odebrat, tedy vysypat. V Makru by to ve frontě na pokladnu bylo složitější. Je-li vše v pořádku můžete platit.
Jak platit?
Způsob platby je poslední volbou při návštěvě obchodního domu. Můžete zvolit zaslání dobírkou, platbu u některého bankovního ústavu a přijde doba, kdy "je" doženeme a budeme moci platit i platební kartou. Ne, že by jsme nemohli, ale s tou jistotou proti zneužití máme ještě problémy. Ale pozor! Nikdy neplaťte složenkou České pošty. Jednak budete mít vztek když se na tradiční "socialistické" složence zmenšuje od prvního do posledního dílu, už tak malé místo pro číslo účtu a adresu banky, hlavně však dosáhnete standardního doručení platby na účet adresáta až za 5 až 6 dnů. Internetové obchody - braňte se! To tam radši pošlete posla.
Naprosto nejlepší je platba v Expandia Bance. Již samotné zacházení s klientem při sepisování smlouvy o běžném účtu s osobní bankéřkou je zážitkem, který doporučuji. Alespoň na chvíli si budete připadat jako podnikatel. Uprostřed tohoto zážitku pak dostanete do ruky elektronický klíč, který budete používat při elektronické platbě přes internet a tedy i v našem obchodě. Hodláte-li nakoupit v příštím roce alespoň třikrát v některém z internetových obchodů, určitě si založte účet u Expandia Banky. Alespoň třikrát za rok si budete připadat jako že jste skutečně "in". Stojí to za to! A o vaší platbě budeme my vědět maximálně do tří hodin. Jak a kde si založit účet vám poradíme a to nemáme s Expandií domluvenou žádnou provizi. A jen na okraj. Ostatní banky se rychle snaží Expandii dohánět a tak nový ekonomický a účetní systém firmy Cígler software - Money 2000 - má podporu elektronického bankovnictví pro 18 českých bank.
Ani možnost volby banky u jejíž přepážky složíme hotově peníze, nemáme-li možnost elektronické platby, není k zahození. Ne v každém městě je Komerční banka a peníze složené na přepážce jsou v konkrétní bance hned, použijeme-li techniku převodu z účtu na účet na základě písemného příkazu, může převod trvat o nějaký den více.
Ostatní služby
Samozřejmě, že i v internetovém obchodě jsou vám poskytovány standardní služby jako v obchodě normálním. Platí zde záruční doby, je zde Kniha přání a stížností a jsou zde opět lidé, kterým můžete poděkovat, či naopak. Tak toho "naopak" přejeme co nejméně. Alespoň u nás.
Ing. Tomáš Smutný
New Amusement Internet Portal and Internet Directory For Eastern Europe
Organized by Fun Port s.r.o.
Krystalová 560
Praha 9
196 00
Czech Republic
Tel: +420 (0) 2 839 33 744, +420 (0) 301 724 231
Fax: +420 (0) 2 839 33 644
http://www.funport.cz/
e-mail: info@funport.cz
|